Lagen och Kartan som koloniala instrument

Ovanstående bild “The Sami Diamond” är ett verk av det samiska konstkollektivet Suohpanterror, som sysslar med politiserad konst som kommenterar bl.a. på den historiska och pågående koloniseringen av Sápmi. 

Lagen lagen lagen… 

Jag har haft extremt svårt formulera mig kring temat om Girjasdomen och Historiska Rättigheter, så följande inlägg är förmodligen lite rörigt. Det är något med domstolsprotokoll och juristlingo som gör att jag blir lite stum, avdomnad, dör lite inombords. Som att den handfasta verkligheten som går att uppleva genom sinnena, försvinner, och ersätts av ett lagspråk, som ramar in världen enligt sina principer. Den definierar relationer människor emellan, mellan människor och ”ting”, och relationer mellan människor och platser i termer som verkar neutrala. Lagen är ett reduktionistiskt språk som mäter, avgränsar, delar in mark i territorium, delar in människor och levande varelser i kategorier, med och utan rättigheter. Lagen gör anspråk på och tar tolkningsföreträde. Lagen avgör….Lagen är en mäktig diskurs.. Lagen bestämmer (i detta fall till Girjas samebys fördel – en historiskt viktig dom och av många ses som milstolpe i kampen för samiska rättigheter i Norden). Lagen är en av de institutioner som reproducerar rasistiska och koloniala strukturer. I kolonisationen av Sápmi i Norden har samiska territorium koloniserats och koloniseras fortsättningsvis av fyra olika nationalstater. De har olika definitioner av vad samiskhet är. Staterna har (lagstiftad) tolkningsföreträde i att definiera samisk identitet, inte samerna själva. I Finland är ett av kriterierna för att räknas som same, att det samiska språket pratats och överförts kontinuerligt genom generationer. Mycket begärt av en stat som förutom trängt bort samerna och tagit deras marker i anspråk, även förbjudit samer att prata sitt språk och tvångsassimilerat samer och tagit i anspråk deras marker med hjälp av bland annat rasistiska argument.

Kartläggning och kartografi har varit ett viktigt verktyg i den moderna expansiva kolonialismen. Man har kartlagt markområden i syfte att ta dem i anspråk och där etablera det koloniala systemets lagar och syn på världen. Liksom Kartan skapar också Lagen en verklighet såsom den ser ut ur ett visst perspektiv. Den tillämpar sitt kalla språk på världen och det innebär ett slags våld.

Samer har genom historien tvångskristnats, tvångsförflyttats och bränts på bål. I krigstider har de på grund av traditionellt nomadiserande livstil i marker som delats upp av de nordiska staterna och Ryssland, åtalats, fängslats och avrättats för landsförräderi. De har blivit kriminaliserade och genom Lagen blivit olagliga ockupanter på sin egen mark.

Lagen har kanske varit det främsta instrumentet i koloniseringen av Sápmi genom seklena. Lagen har splittrat och fragmenterat en redan gles befolkning, det har varit ett viktigt kontrollinstrument. Genom beskattning och renbeteslagar har man succesivt kommit att rama in och kontrollera samisk politik, ekonomi, liv och samisk identitet. Man tänker sig ofta en framåtgående utveckling där mänskliga rättigheter respekteras allt mer. I fråga om samiska rättigheter har situationen dock blivit genom seklena allt sämre. Medeltida kungar som Gustav Wasa kanske inte har rykte om att vara några stora filantroper, men under 1600-talet hade kronan på många sätt större respekt för samerna än vad svenska staten har i modern tid.

I bakgrunden Anders Sunnas konst…

I artikeln om Girjas-rättegången 2016 i Gällivare tingsrätt ser vi bakom den bistra raden av lagmän och domare stora målningar. Bilderna är målade av Anders Sunna, och jag undrar hur dessa målningar hamnat i Gällivare tingsrätt. Det är kanske inte ovanligt med politisk konst i rättssalar, som en slags backdrop till det som diskuteras i salen. I denna artikelbild från rättssalen kommer dock bilderna i bakgrunden till förgrunden, och talar ett annat språk än den som används i rättssalen. I detta fall är det intressant att just Sunnas konst pryder väggarna i salen. Hans konst är direkt kritisk till nationalstaten och utmanar lagens legitimitet. Hans familj har i 50 (!) år varit i en konflikt med svenska staten och den lokala samebyn, då deras rätt att bedriva renskötsel fråntagits dem. Konflikten spänner över generationer av samma familj. De har kallats terrorister och bråkmakare och under uppväxten har familjens barn blivit trakasserade och hotade i lokalsamhället.

I Gällivare genomför Anders Sunna även utanför domstolen en konstaktion tillsammans med artisten Sofia Jannok. I bilden som målas på plats är den svenska staten i gestalt av en varg, medan samerna representeras i gestalt av ett levande renskelett. Vargen är renens största naturliga fiende. I och med Girjas-domen och den viktiga vinst den utgör för samebyn har hatkampanjer och rasistiskt våld mot renskötande samer blossat upp igen. Renar hittas dödade i svarta sopsäckar. De angrips då de symboliserar samiskhet, då samiskhet och rennäringen genom svensk lagstiftning kommit att nära förknippas med varandra. Jag tänker på Sunnas varg, som en symbol för svenska staten, och renen som en symbol för samiskhet. Renmorden och hatet i kölvattnet av Girjasdomen är en fortsättning på svenska statens politik. Utanför lagens ramar, men ändå en fortsättning av svensk politik.

3 Replies to “Lagen och Kartan som koloniala instrument”

  1. Kan Lagen och Kartan använas i motsatt syfte? Alltså urminnes hävd använder egna lagar och kartor för att befästa sin rätt? Lagar och Kartor finns troligtvis hos alla folk, i alla tider, men precis som vi argumenterat ser de olika ut, används olika och har olika stor betydelse. Men de finns. I diskussionen om urfolks rättigheter och skyldigheter slås jag av att det är så lätt att känna sympati när viljan inte skadar något eller någon. Men när det gör det, när det finns inslag i ett folks sedvanor som skadar andra, då använder vi just samma lagar för att “skydda” den kulturen mot sig själv. Tex minderårigas giftesmål, könsstympning, månggifte, djurrätt, kanibalism, jämstäldhet etc. Jag känner själv en ambivalens att när det handlar om sådant är jag glad att “Lagar” går in och dömmer. Är det lika fel? Kanske konstig jämförelse, men jag tänker på tex omskärlese i Sverige, en tradition inte helt odebatterad.

  2. Jag hade också jättesvårt att formulera mig kring temat om historiska rättigheter. Jag fastnade vid “rättigheter” för att vad vi moraliskt sett anser som rätt inte nödvändigtvis är det i lagens namn, precis som du skriver om. Statens kalla politik är med på att skapa samehatet för att retoriken ger signaler och skapar en gemensam förståelse om att samiskhet är “jobbigt” och “svårt” för “enheten” Sverige. I Skandinavien upplever jag också alltid att långtgående konflikter och orättvisor är kopplade till en medveten tystnad ifrån de som besitter makten i situationen. Och tystnaden blir alltid underbyggd med idéer om att de tysta är de rationella, lugna, samlade, och bärande på den stora sanningen. Typ “pratar vi inte om det så finns det inte”… Suck! Men jättebra inlägg av dig tycker jag. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *