Jag vill börja med att be om ursäkt för mitt sena inlägg och försenade kommentarer på grund av olika omständigheter. Eftersom stora delen av kursen handlade om tid och huruvida det förflutna anses vara “past” eller fortfarande pågående ville jag bidra med ett religiöst perspektiv då jag i en annan kurs läste om Pentecostalism och Born Again rörelsen i Nigeria. Jag hittade intressanta paralleller till ämnet ‘transitional justice’ men även överlag Minne, Makt och Motstånd fast mer på individnivå.
Ruth Marshall’s (2009) etnografiska studier om den religiösa Born Again rörelsen i Nigeria’s postkoloniala kontext handlar om medlemmars omvandling eller väckelse (revival) som innebär ‘a complete break with the past’ vilket anses som nödvändigt för att leva i nuet och framtiden. Omvandlingen är individbaserat och innebär för dessa individer att abrupt dra en linje mellan nu och då med syftet att kunna rädda sig själv och samhället. Den här räddningen innebär både att bli fri från dåtida synder, skulder och onda demoniska krafter samt att glömma och se framåt. Detta medför dock hårt arbete och disciplinerande tekniker, som Marshall analyserar med hjälp av Foucaults koncept av “governmentality” och “subjectivation” då att vara en del av Born Again rörelsen medför olika regimer av praktiker som ‘techniques of the self’ och ‘governing the self and others’ (2009:11) vilket hänger ihop med individens möjlighet att agera – att göra bot på det förflutna och börja om. Eftersom Pentecostalism och Born-Again rörelsen växer globalt praktiseras dessa disciplinerande tekniker olika i olika lokala kontexter men det kan exempelvis innebära att distansera sig från det traditionella samt att kontrollera/ta makt över det egna minnet och den egna kroppen genom att fasta men även genom exempelvis språk, klädstil och utbildning.
Enligt Marshall konstrueras ett kollektivt minne av det förflutna genom att ‘engage with the “history of the present,” questioning the social, political, and cultural forms that they see as the historical ground for the present crisis.’ (2009: 90-91). Trots att det görs en brytning/separation med dåtiden behövs den för att påminna om dess negativa aspekter och risken för en återkomst i nutiden.
Born-Again är såklart mer komplext än vad jag hinner skriva om här och jag påstår inte att jag är en expert men jag tycker att det är intressant hur denna religiösa praktik som även beskrivs som ‘spiritual warfare’ (ibid:14) är en kritik och motstånd mot det det korrupta och “onda” i samhället samt hur minnen och religion samspelar i en globaliserad värld. Marshall lyfter att rörelsen har svårt med att skapa ett nytt samhälle då det i vissa fall speglar det som kritiseras (exempelvis genom korruption och maktmissbruk av ledare inom Born-Again). Dock så finns det en strävan efter rättvisa och förändring vilket ger individen en chans att agera, börja om samt ger hopp för ett bättre samhälle när andra alternativ anses som misslyckade.
Marshall, R. 2009, Political Spiritualities : The Pentecostal Revolution in Nigeria, University of Chicago Press, Chicago, IL.